luni, 31 mai 2010

Zabriskie Point (1970)

  Cautam de ceva vreme un film al lui Michelangelo Antonioni astfel ca m-am bucurat enorm atunci cand am gasit filmul in discutie. Marturisesc ca acum, dupa ce tocmai l-am terminat, sunt un pic dezamagit. Poate ca m-am nascut prea tarziu ca sa mai "prind" spiritul epocii Hippie, desi...
  Filmul incepe prezentandu-ne un grup revolutionar studentesc (actiunea se desfasoara pe fondul revoltelor studentesti din Los Angeles). Printre ei se afla si un tanar ceva mai... nerabdator, care satul fiind de atata teorie se duce si-si achizitioneaza un pistol.Cum scandalul era mare in campus, se duce glont sa vada care-i treaba si este observat cu arma in mana chiar in momentul in care este ucis un politist. Ati ghicit, devine prim-suspect. Eroul nostru fuge desigur, iar in goana lui fura un mic avion (ce altceva!). Avion foarte util in a zbura aiurea deasupra desertului (Mojave cred ca-i zice, sau ala o fi in Mexic!?) si a combina fete care conduc masini prin pustietate. In cazul nostru, o prea-frumoasa amanta de cel-mai-vorace dezvolatator imobiliar, ever! Si se iubesc prin nisip si praf intr-un mod indescriptibil. Dupa care vopsesc avionul in culori pastel iar el vede ca pe o datorie de onoare sa inapoieze avionul indiferent de riscuri. La aeroport..... toata politia din LA... pac!pac!.... ni-l impusca pe imprudent. Ea, zana Hippie de bani gata, aude la radio toata grozavia, in timp ce se indrepta spre credulul sponsor. Intra in minunata vila si iese. Nu mai suporta luxul! Gata! Si cu ochii minti vede vila explodand, zambind complice. E vindecata! Minune! Jos capitalismul! Traiasca Che Guevara, Karl Marx si toti fratii lor!
   Terminand cu ironia mea destul de ieftina, filmul poate oferii mai mult nostalgicilor Hippie sau fanilor Pink Floyd, coloana sonora fiind de exceptie. Insa in loc sa fie un film-metafora, eu il vad ca pe un film-manifest cu tenta usor comunista, ceea ce-mi repugna. Pe de alta parte, este filmat superb, cadrele trase in desert avand un aspect aproape solunar, de inceput de lume. Simboluri gasim aproape la fiecare scena astfel ca va las sa le descoperiti singuri. Din pacate toate duc in acelasi loc: moarte capitalismului! Ceea ce n-ar fi atat de rau daca cineva ar da si o varianta inlocuitoare. Insa ca sa inlocuiesti capitalismul, trebuie sa inlocuiesti Omul. Si cum Omul nu se poate auto-exclude.... va doresc spor la lucru! Parerea mea!
   A propos, filmul are 6 de la mine, pentru desert si pentru exploziile din final. Si pentru un trailer foarte bun!
   A propos, din nou. N-am mentionat protagonistii pentru ca nu merita, desi sunt frumusei. Filmul vorbeste prin el insusi, aportul lor fiind -ca sa nu fiu prea dur- minim.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu