vineri, 12 martie 2010

Nefes: Vatan sagolsun (2009) aka. The Breath(2009)

   Aflati ca turcii nu fac doar baclava, shaorma si Kanal D. Fac si filme si inca unele bune. Cel in discutie este mai mult decat bun fiind unul extrem de realist.
   Actiunea se petrece undeva in muntii din estul Turciei. Aici, intr-un avanpost indepartat, circa 40 de soldati isi executa stagiul militar. Un capitan vine sa ia in primire comanda avanpostului insa pe drum este atacat de insurgentii separatisti din PKK pierzand 2 oameni. Ajuns la destinatie acesta va gasi santinela dormind in post si sub influenta mortii celor doi camarazi, isi va instrui foarte dur subalternii: " daca dormi, esti mort!".
   Mare parte din film consta in rutina soldatilor. Pentru ca, in viata reala, rutina este principala activitate a soldatului. Rambo exista doar in filme. Insa baietii astia au fost cat se poate de reali, filmul avand la baza o poveste reala. In asteptarea inevitabilului atac al insurgentilor, soldatii scriu poezii, spun bancuri, canta, joaca carti, dar mai ales stau de veghe. Memorabila este scena in care soldatii sunt verificati daca si-au facut testamentul. Si daca s-au gandit sa-si doneze organele (treaba care nu prea e in concordanta cu dogma musulmana).
"- Fara inima nu mai poti sa ajungi  rai.
   ..........................................................
 - Dar daca calci pe o mina si nu mai ramane nimic, nu mai ajung martir, in rai?
 - Ba da.
 - Pai vezi! Eu donez.
 - Si eu!
 - Si eu!
 - Si eu!"
 Incarcatura emotionala este fantastica, filmul fiind o lectie de devotament si patriotism, uneori impinse la extrem.
Am revazut scena discursului capitanului in fata plutonului de vreo 5 ori. Daca prindeti filmul, macar atat trebuie sa vedeti. Nota mea este 9, cu tot respectul pentru orice soldat care a murit vreodata pentru patria lui si cu toata condescendenta pentru familiile ramase in urma.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu